میرزاقلمدون

نوشته های پراکنده

میرزاقلمدون

نوشته های پراکنده

میرزاقلمدون

میرزاقلمدون آدمی بود بسیار لاغر، کمی بلند و با خطوط قیافه ای کاملا ظریف و رفتاری در کمال دقت. آدمی که حتا در تکان دادن دست و پا، و گرداندن چشم رعایت جوانب را می کرد و احتیاط های لازم را به عمل می آورد. می کوشید که اگر لباسی بر تن می کند، این لباس اگر آراسته نیست پاکیزه باشد و جامه اگر از شال کشمیر پرداخته نشده، لااقل از ماهوت چرب قبای حاجی بازاری ممتاز باشد.
میرزاقلمدون ها معمولا محجوب و کم رو و مؤدب بودند. با اندک سخن نادرستی سرخ می شدند و بردباری و ادب مخصوصی از خود نشان می دادند. همچنین در همه چیز و همه کار ظرافتی داشتند که هیچ طبقه ای در آن زمان این ظرافت را به کار نمی بست. در عصری که فرضا لقمه های به اصطلاح کله گربه ای متداول بود، میرزاقلمدون بسیار کم غذا می خورد، آهسته غذا می خورد و پاکیزه غذا می خورد.

پرویز ناتل خانلری ـ از کتاب نقد بی غش

آخرین نظرات
  • ۵ خرداد ۹۵، ۱۵:۲۰ - لی لی (لیلی نامه)
    احسنت...
  • ۴ خرداد ۹۵، ۱۰:۱۶ - ساتیا
    :):)
  • ۴ خرداد ۹۵، ۱۰:۰۷ - s-a
    :|


در تمام سالهای طولانی که خنده را به لب ما و بچه هایمان نشاندید، کسی برای تقدیر از شما بیانیه ای صادر نکرد.

هر چه برای خوشحالی بچه ها، خاک صحنه خوردید و زیر پروژکتورهای داغ استودیوها خیس عرق شدید،

هر چه به کودکان سرزمینم، در قالبهای شاد و متنوع، از خدا و دین و اخلاق و انسانیت و آزادگی و جوانمردی و وطن دوستی آموختید،

هر چه بخاطر لبخند معصومشان، لباس نوزاد و پیرزن به تن کردید، گاو و الاغ و مرغ و خروس و سگ و گربه و ... شدید،

کسی از شما قدردانی نکرد، به چشم کسی نیامد.

در سفرهای دور و دراز از جاده های صعب العبور به مناطق محروم، برای نوازش و تشویق کودکان مستعد اما محروم و بی چیز، 

کسی همراهتان نشد.

نجات آن اعدامی اهل بم، بخاطر نامه ای که دختر هشت ساله اش برایتان نوشته بود و دوندگی های شما را کسی ندید.

دلجویی تان از خانواده های داغدار بچه های قربانی در آن ورزشگاه لعنتی که دلیلی جز سوء مدیریت مسئولین و مدیران مربوطه نداشت،

حضور مداومتان در آسایشگاه بچه های معلول ، کودکان سرطانی، اهدای خون ، برنامه های کوچک و بزرگ نیکوکاری،... هیچکدام از اینها چیزی نبودند که به چشم مسئولین و ایضا، بسیاری از ما مردمان این آب و خاک بیاید و تحسینی و تشکری را بدرقه ی خستگی هاتان کند...


اما، تنها یک اشتباه کافی بود تا سیل پیامها و لعن و نفرین ها و خط و نشان کشیدن ها را به سویتان سرازیر کند،

رگ غیرت و تعصب قومی و نژادی را ، بر گردن جماعتی برآورد و سیل جمعیت را به خیابانها بکشاند،

سوژه ی طراز اول بحث گروههای مجازی  و بهانه ی انتقام کشی اهل سیاست و صاحبان قدرت شوید،

و پذیرش اشتباه و عذرخواهی صادقانه تان را هم نه کسی ببیند و نه کسی بشنود و نه کسی بپذیرد...

 

من نگران شما هستم، عموهای دوست داشتنی فیتیله ای!

اگر چه فرزندان من دیگر آنقدر قد کشیده اند که کمتر پای برنامه تان بنشینند، 

و خودم آنقدر این روزها گرفتار شده ام که کمتر بیاد آورم که؛

نظاره ی عمیق ترین شادی ها و قهقهه ی کودکانم را ، حین تماشای فیتیله ی زیبای شما تجربه کرده ام!

که بهای این خاطره را، سپید شدن موی شما پرداخته،


دستتان را می بوسم

و دعا می کنم در این روزهای سخت، در روزگاری که خطای انسان جایزالخطا را کسی برنمی تابد،

و تاوان تعصبات و انتقام کشی ها را ، نه مدیران صاحب قدرت، که همان اهالی هنر و اندیشه ی زیردست و خاک صحنه خورده می پردازند،

که رسم مروت و انصاف از میانمان رخت برنبندد،

و ما و بچه های ما را از ادامه ی حضورتان در قاب تصویر محروم نکند...




بعدا نوشت : این پست، دلنوشته ی نویسنده ی همین وبلاگ است و اینکه در محیط مجازی به کرات به آقای مهران مدیری منتسب شده، درست نیست.

میرزا قلمدون

فیتیله

نظرات  (۲۲)

عمو های فیتیله ایم سلام.
وسلام به مدیر وبلاگ
از هنگامی که این خبر را یافتم تا کنون به جستجوی وبلاگ یکی از عمو ها بودم تا از طرف تمامی هموطنانم ازعموهایم معذرت خواهی کنم برای اشتباهی که حتی بدست عموهاهم نبوده اما قوم پرستی و غیرت نا به حق بعضی ،آنان را نا خوشنود کرده و ظلمشان را به آن ها روا داشته اند و سوژه ی جدیدی شد برای خبرنگاران و خبرگذاران و اندوهی شد بر دل افرادی امثال من که با وجود گذر سنمان از دو دهه، باز هم آنان را عمو صدا میکنیم؛ به حرمت دقایق شادی که با ایشان داشتیم.
من ازهمه هم میهنانم خواسته ای داشته ام آنکه بدون کشف واقعیت نتیجه گیری نکنند اینکار عمق فاجعه است و خداوند هم ظلم وظلم کننده را دوست ندارد.
عموهای من و همه بچه های ایران زمین 
من به خاطر آن لحظاتی که به یمن وجود  شما خنده برلبان ما ،خانوادمان و همه ایرانیان آوردید به شما مدیونم  و سپاس گذار... درپناه حق باشید.
پاسخ:
ممنون از نوشته ی بسیار خوبتون
این راه تماس با عموهای فیتیله ای هست
http://www.fitileh.land/
سلام
میرزا جان!
دلنشین نوشته بودی و رسا!
شاید سخت بتوانیم فراموش کنیم نبودن بعضی ها را!
چهآنروز که عموپورنگ برنامه ی چندساله شبکه کودک عموهای فیتیله ای رو دور زد و اونها فقط سکوت کردند و به اعتراضی کاملا خشک و خالی به خود عمو پورنگ قناعت کردند ! چه آنروز که با عمو قناد ها به بن بست خوردند و مسیرشان رو جدا کردند!!!!
....
و همین امروز که میان این همه هیاهو صداشون گم شد!
خودم و دخترم دوستشون داریم ! و مطمئنا خیلی ها دوستشون دارن.....
کاش بجای تعصب ، با چشم دل بهشون نگاه میکردیم...
پاسخ:
ممنون از نظر بسیار خوبتون
کاش محبت هامون بیشتر بشه تا جایی برای این تعصب ها نمونه
من نمیدونم چطور و چگونه از زحمات چندین و چندساله عموهای فیتیله ای تشکر کنم ، نمیدونم چطور میتونم غم اینروزاشون رو کمتر کنم ، عموهای عزیزم شما خیلی خوبید ، یادمون نرفته که چه چه سختیهایی میکشیدید تا به روستاها و شهرای دور برید تا دل شکسته یک بچه بیمار یا ناراحت و التیام بدید ، عموهای عزیزم اگر این مردم همیشه ناسپاس ایران محبتای شما رو فراموش کنند خداوند هیچوقت فراموش نمیکنه ، اگر این مردمی که نایپاسیشون به تاریخ اثبات شده دل شمارو رنجوندن خدای مهربون دل شمارو به دست میاره ، برادرای عزیزم توکل به خدا کنید.
پاسخ:
ممنون از لطفتون. کاش عموها اینجا رو می دیدند و می خوندند. 
حق با شماست . ما مردم ناسپاسی هستیم
متاسفم از قدرناشناسی های هموطنان ترک.حق عموهای فیتیله این نبود
پاسخ:
ممنونم از نظرتون. حق باشماست
سلام
مطلب تون خیلی به دل آدم می شینه
درود بر شما که حق مطلب را ادا کردید.
عمو فیتیله های عزیز مردم ما قدر شما را می دونن
برای موفقیت شما دعا می کنیم و برای همه شادی هایی که تو  خونه برای بچه های ما آوردید از خدا می خواهیم همیشه شاد باشید
پاسخ:
متشکرم از حضورتون. لطف کردین
ما ایرانیها هنوزم نمک نشناس هستیم   چرا کسی کار آقازاده ها رو نمی بینه  مثل اینکه همه اونقدر بیکار شدیم که بخاطر یک طنز بریزیم توی خیابون ولی وقت نداریم اعتراض کنیم که آقازاده چون تو پولدار هستی می تونی در زمین فوتبال ساحلی بنشینی و زل بزنی به خانمهای لخت     پس غیرت ما ترکها آنجا دیگر جواب گو نیست    ما همیشه زورمان به چایین دست خودمان میرسد     
پاسخ:
متاسفانه همینطوره. چیزهای زیادی هست که باید ببینیم و نمی بینیم. این فقط در مورد قومیت خاصی نیست. خیلی هامون اینطوریم
با عرض سلام و ادب خدمت ادیب توانا و نکته پرداز.صدق و صفای نوشتتون راجع به عموهای زحمت کش و بی ریای فیتیله ای باعث دلتنگی من و فرزندم به عموها شد.....
خدمت اون دسته از هموطنان که از تمسخر و شکسته شدن حرمت و عزت انسانی ناراحت شدند عارضم که 2 تن از طنزپردازان به نامهای صمد و ممد تنها دلیل یافتن اعتبارشان تمسخر مردم فارس زبان در برنامه هایشان است حتی پا را از این تمسخر فراتر گداشته و در یکی از اجراهای خود مسخره کردن یاران و اصحاب امام حسین را در قالب تمسخر سریال پر محتوای مختار در کار خود گنجاندند....ای کاش واقعا از تمسخر بیزار بودید و به این 2 نفر به ظاهر طنز پرداز خرده میگرفتید اما افسوس.....


پاسخ:
من فکر می کنم ریشه یابی این مسایل نیاز به مطالعه و حل آن نیاز به فرهنگ سازی گسترده ای دارد که البته در وضعیت حاضر، امیدی به رسانه ملی نیست.
۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۷:۰۷ مامان اعظم
سلام...
در وبلاگ دلمشغولی های یک مامان ( مامان آفتاب عزیز ) نوشتم :

چقدر حس خوبیه که متوجه بشی دوستت حس همدردی مشترکی در ذهن خودش با خاطره هایی داره که به خطر افتادن !!!
اگر چه که اشتباه کردنند و زشت بود
اما قبول داشته سریع پوزش خواستند و
اگر چه که عذر خواهی کردنند ...
اماااااااااااا!!! با گذشت و بزرگواری پاسخی دریافت نکردنند!!!
.
.
.

به هر حال ... چند روزی مات اتفاق بودم و غمگین روزگار آذری زبان و هم غمگین روزگار عموهایمان بودم ...
اما مثل شوکه شده ها در سکوت و بهت گذشت .
به هر حال به خاطر این حس مشترک ...از وب میرزا قلمدون مطلبی مشابه رو باز نشر می کنم .

مامان آفتاب ممنون از باز نشر به موقع این مطلب .
۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۷:۱۱ مامان اعظم
و حالا برای تشکر از شما...
 برای این حس همدردی و ابراز عقیدۀ عاطفی   لازم و مناسب .
هم برای آدری زبانان عزیز و هم برای عموهایمان ....
که جبران کنندۀ حس بهت زدگی کسانی چون من شده .
.
.
.
با اجازتون بازنشر می کنم .
پاسخ:
متشکرم از حضورتون و بازنشر مطلب . لطف فرمودید
۲۲ آبان ۹۴ ، ۰۱:۳۱ دلمشغولی های یک مامان(آفتاب)
سلام
با اجازه تون این پست رو توی وبلاگم باز نشر می کنم.
امیدوارم...
پاسخ:
ممنونم بخاطر بازنشر. موفق باشید
۲۳ آبان ۹۴ ، ۲۲:۳۷ عباس پازوکی

سلام به عموهای فیتیله ای من یک پسر 2سال 4ماهه بنام علی دارم شعر:

خال خالی لباسم  هیچکس توی دنیا نتست به کار من نخنده .......

عاشق در آوردن خار از پای ماست ... رفیق ملخ و دوست دار عسلک و هه هه دومبا هه ...

باور کنید غم سنگینی در وجود من است مگر میشود کسانی که به فکر شادی بچه های این سرزمبن هستند به فکر مسخره کردن قومی باشند. دوستون دارم

پاسخ:
این همه در باب معرفی اقوام ایرانی ، بخصوص آذری ها ما از این دوستان برنامه های زیبا و سرودهای دلنشین دیدیم. اما ندیدیم کسی از این بابت ازشون تقدیر کنه. واقعا جای تاسفه
متن شما را در سایتی به عنوان نوشته مهران مدیری خواندم ...اشتباه است؟شمانوشته اید؟
پاسخ:
بله. تیتر مطلب را اگر در گوگل سرچ کنید گزینه ی اول این سایت است. بخاطر تقدم زمانی مطلب اصلی
(چه کنیم! اونقدر دست به دست شده خودمم دچار تردید شدم!)
۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۱:۳۶ طـــرح مـا
برای ادامه کار عموهای فیتیله ای از کل مردم ایران نظرسنجی پیامکی انجام شود من مطمئن هستم اکثر مردم ایران اعم از ترک و کرد و بلوچ و فارس به این عزیزان رای مثبت خواهند داد و من مطمئن هستم آنها از پخش این برنامه طنز غرضی نداشته اند ولی در هر حال بیاید ببخشیم و با این گذشت به کودکانمان درس فداکاری و گذشت بدهیم 
پاسخ:
بله همینطوره. من امیدوارم زودتر به کارشون برگردند و به قول شما به بچه هایمان درس گذشت بدیم.
من یه ترک هستم... اون روز جمعه هم داشتم فیتیله رو نگاه میکردم... من هیچ توهینی رو تو برنامه احساس نکردم... امامن نمیدونم چرا یه عده از مسیولین به ظاهر ترک و غیرتی الکی الکی برداشتن این برنامه رو توهین اعلام کردن... واقعا من نمیدونم قصد این ها چیه.......... میخوان مثلا بگن ما ترکیم و غیرت مندیم...... پس چرا تو سریال های طنز  ادای قومیت های مختلف رو در میارن ولی هیچ کس بهشون نمیگه که شما توهین کردید... واقعا متاسفم برای ترک هایی که سر یه همچین چیز کوچکی دارن خودشون رو به آب و آتیش میزنن تا عموهای فیتیله ای رو از کار بی کار کنن... اگر این ها واقعا غیرتی ان برن مواظب ناموساشون باشن که هر روز یه فساد اخلاقی دارن تو این مملکت رواج میدن... خودتون هم میدونید که دیگه الان نصف جمعیت ایران ترکه.. اگر واقعا غیرتی ان برن به فیلم هایی که ترکیه درست میکنه و پر از توهین به دین ماست رو محکوم کنن...نمیخوام توهین کنم ... ولی این برداشت من از این ماجرا بود...
پاسخ:
خیلی ممنونم از نظرتون . بسیار بجا بود
خدا حفظتون کنه
باعرض سلام
بنده سخنوری زیاد بلد نیستم؟ولی یک سوال از دوستان دارم؟؟
فکر می کنید فقط برای این برنامه ،اجرا متوقف شد؟؟
نه سالهاست این برنامه در قالب کودکان نسبت به تفرقه افکنی و به سخره گرفتن حقوق اجتماعی اقوام مختلف که در نهایت ایران ملی را  است می نماید.ذکر این مهم انجاست که چرا در تمامی برنامه های این عموهای کوچک مسایل بد اموز به ترک ولر و...می باشد؟اصلا توهین نگوییم .بیایید بگوییم رفتار غلط ،بد اموز'اینطوری خوب است،؟
کدام برنامه را در این قرن در هرکجای ممالک مورد تاییید طرفداران عموها سراغ دارید که با فرچه کثیف توالت دندان برای خندان کردن دل معصومانمان کرده اند.لطفا چشن ها را خوب بازکنید.ایران فقط کرج تا تهران نیست.ایران سرای ایرانیان است.
پاسخ:
باعرض سلام
اینکه این برنامه سالهاست که دنبال تفرقه افکنی است، غیرمنصفانه است. شما تمام آموزشهای ارزشی دیگر این مجموعه را حتی در معرفی محترمانه اقوام ایرانی در قالب نمایش و شعر و سرود نادیده می گیرید. لابد بعدهم ادعا می شود از انگلیس برای این کار حقوق می گرفته اند؟!
لهجه و گویش، جزء انفکاک ناپذیر برنامه سازی بخصوص در زمینه ی طنز است. به قول آقای افخمی، کار را به آنجا می رسانید که مثل فیلمفارسی های قبل انقلاب، همه ی سوژه ها فقط زنان فاحشه و لات های خیابان باشند، چون فقط این دو قشر هستند که انجمن و سندیکا و قومیت و ... برای ریختن توی خیابان و شکایت و اعتراض ندارند.
در مورد برنامه ی فرچه هم، اخیرا دریک کار تحقیقی در چندین مهدکودک با گویش های مختلف شمالی، لری، کردی و... و... و... همین نمایش اجرا شد، نه به کسی برخورد و نه رگهای قومیتی کسی برآمد، نتیجه گیری مخاطبین کوچولوی برنامه این بود: عموها می خواهند به ما بگویند نباید هر چیزی را به دهان ببریم چون ممکن است کثیف باشد...
از تمام این مسایل گذشته، نه ما و نه فیتیله ای ها قائل به درست بودن کار نبوده و نیستیم. هر انسانی ممکن الخطاست. اما هر خطایی مجازاتی دارد به تناسب همان خطا و با در نظر گیری تمام جوانب و صد البته به دور از تعصبات قومی و فبیله ای. منصف باشیم
من واقعا خیلی ناراحت شدم، برای عموهایی که همیشه خنده رو لب همه بچه ها و بزرگترها می نشوندن و این واقعا بی انصافی هست در حقشون، این همه کار خوب کردن کارایی که هیچ کدوم از صاحب منصب ها حتی به فکرشون نرسید حالا نمی دونم چی شده که چند تا تعصبی الکی باعث این موضوع شدن، خدا لعنتشون کنه  دل من که سی سالمه برا عموهای فیتیله ای تنگ شده بچه ها حتما خیلی بیشتر از ما ناراحتن، ای کاش زود باز ببینیمتون
پاسخ:
من هم امیدوارم
ممنون از کامنتتون. البته من بجای لعنت، ترجیح می دم بگم ان شاءالله خدا متوجهشون کنه که این برخورد منصفانه نیست. اگر از خدا توقع گذشت و بخشودگی داریم باید خودمون هم اهل گذشت باشیم
۰۶ آذر ۹۴ ، ۰۷:۵۸ تقی حسن اوغلی
عموهای فیتیله ای باسلام من نوه دوساله ای دارم که جمعه فقط به عشق برنامه خوب شما از خواب بیدار میشد الان ناراحت است من خودم اصالتا ترک هستم مردم ما باید بدانند که این یک برنامه شاد وطنز کودکان است ولی فکر کنم بیشتر از کوچکتر بزرگتر پای برنامه شاد آن مینشینند 24سال بچه هارا خندندید این واقعا کم لطفی مردم است چرا کارهای خوبشان رازود فراموش کرده اید برنامه های رایگان برای سرطانی ها کمک به کودکان یتیم عمو فیتیله ای برای خیلی برنامه رایگان اجرا کردند وابزاری شدند برای رای آوردن کسی انشالله که برگردید 
پاسخ:
ممنونم از لطفتان. ان شاءالله که برگردند همین روزها
من دختری هستم که تا دیروز هیچکس ناراحتی مراندیده بود ولی الان بارفتن عموهای فیتیله ای که صبحانه ونه ناهار ونه شام میخورم فقط وفقط کارم گریه شده چرا عمو های فیتیله ای دیگه نمی ایند ای بزرگتر ها انسان جایزالخطاست 24سال ماراخنداندندچرا کارهای خوبشان  عیادت بیماران سرطانی کمک به خانواده ای که برای راهی کردن دخترشان به خانه بخت جهیزیه نداشت کمک به زنان بی شرپست کمک به معلولان  کمک به یتیمان کمک به فقیران کمک ......وووچرا مردم ایران اینقدر فراموش کار شده اند تورا بخدا برگردید 
من مامان پرهام هستم اودوسال دارد از موقعی که فیتیله برنامه ندارند هیچی نمیخوره حرف نمیزنه شیرین زبونی نمیکنه دیروز عصبانی شد وتلویزیون را شکست هی میگه عمو بیا بیرون مردم ایران خیلی نمک نشناس وکم لطف  شده اند تورا بخدا برگردید 
عععععععععععععععععععععععععععععمممممممممممممممممممممممووووووووووووووووووووووههههههههههههههههههههههههههههههبببببببببببببببببببببببیییییییییییییییااااااااااااااااااااااااااییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییددددددددددددددددددددددددددددددددددددد
عموهای خوبم کی مییایید من دلم خیلی براتون تنگ شده دیگه هیچ شادی توی خونه ها نیست خونه سوت وکور شده چرا هیچکس دیگه نمی خنده خدا باعث آن را لعنت کنه که لبخند و ازلبهای ما گرفته چقدر مردم ما نمک نشناس هستند عمو جونهای خوبم زود برگردین دوستتان داریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">