میرزاقلمدون

نوشته های پراکنده

میرزاقلمدون

نوشته های پراکنده

میرزاقلمدون

میرزاقلمدون آدمی بود بسیار لاغر، کمی بلند و با خطوط قیافه ای کاملا ظریف و رفتاری در کمال دقت. آدمی که حتا در تکان دادن دست و پا، و گرداندن چشم رعایت جوانب را می کرد و احتیاط های لازم را به عمل می آورد. می کوشید که اگر لباسی بر تن می کند، این لباس اگر آراسته نیست پاکیزه باشد و جامه اگر از شال کشمیر پرداخته نشده، لااقل از ماهوت چرب قبای حاجی بازاری ممتاز باشد.
میرزاقلمدون ها معمولا محجوب و کم رو و مؤدب بودند. با اندک سخن نادرستی سرخ می شدند و بردباری و ادب مخصوصی از خود نشان می دادند. همچنین در همه چیز و همه کار ظرافتی داشتند که هیچ طبقه ای در آن زمان این ظرافت را به کار نمی بست. در عصری که فرضا لقمه های به اصطلاح کله گربه ای متداول بود، میرزاقلمدون بسیار کم غذا می خورد، آهسته غذا می خورد و پاکیزه غذا می خورد.

پرویز ناتل خانلری ـ از کتاب نقد بی غش

آخرین نظرات
  • ۵ خرداد ۹۵، ۱۵:۲۰ - لی لی (لیلی نامه)
    احسنت...
  • ۴ خرداد ۹۵، ۱۰:۱۶ - ساتیا
    :):)
  • ۴ خرداد ۹۵، ۱۰:۰۷ - s-a
    :|

حضرت آیت الله جوادی آملی در دهه ی هشتاد، بارها و بارها از اندیشمندان خواست کتابی در تکمیل «مفاتیح الجنان» جمع آوری کنند با رویکرد دستورات دین در زندگی روزمره مثل حفظ محیط زیست و زندگی سالم و .... که آخرشم کسی گوش نکرد و نهایتا چند سال بعد خودش آستین همت بالا زد و کتاب ارزشمند «مفاتیح الحیات» رو جمع آوری و منتشر کرد.

از این دست فرمایشات و خواسته های ایشون و سایر علما کم نداریم که ملت فهیم از این گوش گرفتند و از اون یکی در کردند، 

اما کافی بود یک کلمه عبارت «دیوث سیاسی» از جانب ایشون مطرح بشه، سیل مقالات و سمینارها و کنفرانس ها به پا شد و حسن عباسی هم اعلام کرد کلی داوطلب تز دکتری با این موضوع پیدا شده!

ینی یک چنین ملت گزیده شنو و باشعور و مو از لای ماست کشی هستیم ما!

میرزا قلمدون

نظرات  (۱)

اصل حرف ایشون بد نبوده. زحمتشون برای کتاب بسیار ارزشمند مفاتیح الحیاه هم خیلی قابل تقدیره. اما از ایشون بعیده که این حرفو بزنن خب. ینی انتظار نمیره. (مخصوصن اینکه یه سری از مردم ما جو گیر و دنباله رو اند)
واقعا چرا عده ای که منصبی یا وجهه ای تو جامعه دارند مراقب کلامشون نیستند؟ چرا عادت کردیم با واژه های ناپسند مخالفتمون ابراز کنیم؟ 
گفتار و رفتار خود بنده پر از ایراده و جای نقد داره، اما چون ایشون روحانی اند و چون مردم دل خوشی از زبان و کردار روحانیت ندارند، طبیعیه این واکنش.
شاید بدم نباشه! اگه باعث شه بقیه با احتیاط بیشتری حرف بزنن.
شایدم بر عکس، مثل چند سال اخیر برخی تاثیر بگیرند (اعم از روحانی و غیر روحانی) و بیشتر شاهد الطاف کلامی شون بشیم! :)
خلاصه، فکر نمی کنم این شیوه ی گفتاری تاثیر خوبی بذاره (یا گذاشته باشه) تو جامعه! 
پاسخ:
قطعا روحانیون هم معصوم از خطا و اشتباه نیستند و البته من در حدی نیستم صحبت این بزرگوار رو نقد کنم. اما موضوع حرف من صحبت ایشون نبود. اینکه یک عبارتی که در عرف صورت پسندیده ای نداره با هدف تسویه حسابهای سیاسی (و نه اصلاح رفتار روحانیون) اینقدر بولد بشه و روش مانور بیان، خوب نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">