میرزاقلمدون

نوشته های پراکنده

میرزاقلمدون

نوشته های پراکنده

میرزاقلمدون

میرزاقلمدون آدمی بود بسیار لاغر، کمی بلند و با خطوط قیافه ای کاملا ظریف و رفتاری در کمال دقت. آدمی که حتا در تکان دادن دست و پا، و گرداندن چشم رعایت جوانب را می کرد و احتیاط های لازم را به عمل می آورد. می کوشید که اگر لباسی بر تن می کند، این لباس اگر آراسته نیست پاکیزه باشد و جامه اگر از شال کشمیر پرداخته نشده، لااقل از ماهوت چرب قبای حاجی بازاری ممتاز باشد.
میرزاقلمدون ها معمولا محجوب و کم رو و مؤدب بودند. با اندک سخن نادرستی سرخ می شدند و بردباری و ادب مخصوصی از خود نشان می دادند. همچنین در همه چیز و همه کار ظرافتی داشتند که هیچ طبقه ای در آن زمان این ظرافت را به کار نمی بست. در عصری که فرضا لقمه های به اصطلاح کله گربه ای متداول بود، میرزاقلمدون بسیار کم غذا می خورد، آهسته غذا می خورد و پاکیزه غذا می خورد.

پرویز ناتل خانلری ـ از کتاب نقد بی غش

آخرین نظرات
  • ۵ خرداد ۹۵، ۱۵:۲۰ - لی لی (لیلی نامه)
    احسنت...
  • ۴ خرداد ۹۵، ۱۰:۱۶ - ساتیا
    :):)
  • ۴ خرداد ۹۵، ۱۰:۰۷ - s-a
    :|

سایت انتخاب در گزارشی نوشته است: "شب است اما نور چلچراغ ها و هیات های عزاداری، شب های پایتخت را آنقدر روشن کرده تا چهره های آرایش کرده و موهای شینیون شده دختران بیش از قبل دیده شود. لب های قرمز شده، موهای بلوند شده و شال و روسری های کوتاه به همراه ساپورت هایی که بعضا حتی روی آنها یا حسین نوشته شده است، مصداق بارز شب های محرم امسال است. این روزها اما سایت های اینترنتی نیز پر شده است از تبلیغات برای فروش لباس های ویژه محرم که بر حاشیه های شب های محرم دامن می زند. در واقع می توان گفت، دیگر آن زمان ها گذشته که به احترام عزای حسینی آرایشگاه های زنانه و مردانه تعطیل می شد چرا که مشتری نداشت".

 این سایت به نقل از یک آرایشگر زنانه نوشته است: "ما در ایام محرم شیفت ویژه داریم و آرایش مو با شال و حتی بستن شال و روسری را هم برای مشتریان انجام می دهیم. آرایش صورت و شینیون مو نیز در این ایام مشتری فراوان دارد و دختران جوان از ما می خواهند صورتشان را به سبک مناسب شب آرایش کنیم و حتی رنگ موهای روشن که در شب بهتر دیده می شوند، مد می شود و متقاضی دارد! من از ۲۰ سالگی به کار آرایشگری مشغولم اما در 5 سال اخیر کار و بار آرایشگاه ها در ایام محرم سکه شده است هر چند که پیش از آن نیز زنان و دختران جوان به آرایشگاه می آمدند تا برای دنبال دسته رفتن به گفته خودشان خوشتیپ باشند اما در سال های اخیر مد ایام محرم بسیار باب شده است. مادر من هم سال های سال آرایشگر بوده است و می گوید در حدود ۳۰ سال پیش همه آرایشگاه های زنانه بسته بود و مردم حتی ابرو هم تمیز نمی کردند اما امروز دوره و زمانه تغییر کرده است و ماهم به فکر نان درآوردن هستیم. وقتی مشتری داریم کار می کنیم! "


منبع : سایت انتخاب

میرزا قلمدون

نظرات  (۶)

عجب...
:(
۲۹ مهر ۹۴ ، ۲۱:۲۲ به روایت آه
"گویا" ! 


۰۴ آبان ۹۴ ، ۲۱:۱۶ مـــیـــمـــ ☺☺
:/میدونید؟
من فک میکنم علتش تغییر الگوها باشه 
ینی دخترامون دیگه خیلی تمایلی برای فاطمی بودن ندارن 
بیشتر دوست دارن شبیه فلان مدل و فلان بازیگر باشن 
این که جای هنجار وناهنجار عوض شده هم بی تاثیر نیست 
ینی مثلا الان دیگه بی حجابی و بد حجابی تو مرکز توجه نیست
اگه چادر داشته باشی عجیبی
:|
منشا روانی هم داره 
یعنی چون مثلا توی دسته ها و هیئت های عزاداری یه تعداد زیادی آدم جمعند 
و مثلا از جنس مخالف هم هستن 
حاضرن هر کاری بکنن تا به چشم بیان؛/
چقد طولانی شد:|
پاسخ:
البته این یک متن کپی بود و نظر خودمو منتقل نکردم. معمولا توی این جور متن ها به صورت زیرپوستی، خود این افراد هستند که متهم اند. در صورتی که اگر واکاوی و ریشه یابی بشه، به متهمین بزرگتر و مهمتری برمی خوریم.
یعنی می خوام بگم از کامنت شما باز چند سوال دیگه نتیجه می شه: چرا الگوها عوض شدند؟ چرا جای هنجارها و ناهنجارها عوض شده؟ و ...
۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۸:۲۳ مـــیـــمـــ ☺☺
البته که همینطوره....
پاسخ:
کاش بشه کاری کرد...
۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۹:۳۰ مـــیـــمـــ ☺☺
:دی 
ولی بازم مقصر اصلی همون خود ِ افرادن 
:|
چون تصمیم گیری نهایی به عهده ی خودشونه 
مقصرهای فرعی شاید نهاد های دینی 
وفرهنگی باشن:|
پاسخ:
یاد قانون عجیب توی خونه هامون افتادم : نفر آخر هرکی بود باید سفره رو جمع کنه!
:دی
۰۵ آبان ۹۴ ، ۱۰:۰۳ مـــیـــمـــ ☺☺
:دی
نه اون فرق میکنه 
:/
اون زوریه:|
این اختیاری
اختیار و انتخاب با خودشونه 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">